Elektryka i oświetlenie - Ksenonowe światła w Pumie 
						
												 Passenger - 05-02-2006, 14:39 Temat postu: Ksenonowe światła w Pumie Ponieważ temat ten był poruszany wielokrotnie postanowiłem zebrać informacje i połączyć je ze swoim projektem. 
 
 
Na początek trochę teorii:
 
 
"O co chodzi z tymi „od 4300K do 12000K” (kelwinów) - absolutnie nie o temperaturę pracy, jaką osiąga żarówka halogenowa czy xenonowa !!! Mówimy tu o barwie tj. kolorze światła. Zwykła żarówka, tylko część dostarczonej energii zamienia na światło (w większości na energię cieplną). Żarówka xenonowa świeci na skutek wyładowań elektrycznych w bańce szklanej wypełnionej mieszaniną gazów przede wszystkim ksenonu. Proces pozwala na uzyskanie w zależności od składu procentowego gazu różnych kolorów światła. Najbardziej interesujący dla kierowców jest kolor porównywalny ze światłem dziennym tj. od 4300K do 6500K, dla SZPANERÄ�Â�W  np. 12000K niebiesko-fioletowy. Pamiętajmy, że ze wzrostem temperatury (koloru) spada „efektywność” (jasność) oświetlania drogi. Największą „wydajność” mają żarówki od 4300K do 6000K. Na fabryczny montaż są instalowane żarówki o temperaturze 4300K i 5000K.
 
 
TEMPERATURA PRACY
 
 
Jak już wspomniałem, normalna żarówka jest w zasadzie „grzałką”, której odpadem jest światło. Dlatego reflektory samochodowe tak mocno się nagrzewają, a w skrajnych przypadkach pękają po przetarciu śniegiem. Żarówka xenonowa (palnik wyładowczy) ma znacznie większą sprawność i dlatego z mocy 35W otrzymujemy wielokrotnie więcej światła a przy tym żarówka rozgrzewa się ledwo wyczuwalnie. Podczas pracy lampy można bez problemu dotknąć uchwytu żarówki a będzie on ledwo ciepły. Nieprawdą jest, że stopi się cokolwiek w lampie." *info z netu.
 
 
   
 
 
Jeśli chodzi teraz o montaż xenonów w Pumie to należy najlepiej kupić zestaw HB3 (9005) - mocowanie żarówki pasuje wtedy do lampy, mamy też ustawioną ogniskową i kąty.
 
 
 
 
Ponieważ najprawdopodobniej nie da się schować przetwornic w lampie powinny być one hermetyczne.
 
 
Ja zdecydowałem się na zakup zestawu Hella HB3 z hermetycznymi przetwornicami.
 
 
Na razie czekam na przesyłkę. Postaram się opisać tutaj montaż krok po kroku.
 
 
Oto instrukcja montażu jaką można znaleźć w sieci (dzięki chapter322 !) :
 
 
 
 
Zdjęcia z przebiegu montażu i efekt świecenia będą później, jak otrzymam swój zestaw.
												 Speedy - 05-02-2006, 15:36
  Passenger,  kupiles zestaw z autopoziomowaniem czy nie..???
												 Opoya - 05-02-2006, 17:43
  Brawo Pass...   
 
Z ciekawości spytam ile zapłaciłeś za komplet z przesyłką? Też powoli zaczynam myśleć o ksenonach.
 
No i czekam na rezultaty i oczywiście zdjęcia z montażu.
												 Passenger - 05-02-2006, 18:59
 
  	  | Speedy napisał/a: | 	 		  | Passenger, kupiles zestaw z autopoziomowaniem czy nie..??? | 	  
 
 
W żadnym z dostępnych zestawów nie było ani słowa o tym, więc nie wiem... 
 
 
 	  | Opoya napisał/a: | 	 		  | Z ciekawości spytam ile zapłaciłeś za komplet z przesyłką? | 	  
 
 
Razem z przesyłką zapłaciłem 1010 pln.
 
 
Sprzedający z allegro marcinl3 ( http://www.allegro.pl/show_item.php?item=84231294 ) mówił, że są to zestawy (Hella + Philips) montowane seryjnie w autach marki Opel, BMW, Audi.
												 Speedy - 05-02-2006, 19:44
  Passenger, wydaje mi sie ze bez poziomowania za ta cene...;/Mozliwe ze niezle bedziesz ludzi oslepiac   
												 Passenger - 05-02-2006, 19:54
 
  	  | Speedy napisał/a: | 	 		  |  wydaje mi sie ze bez poziomowania za ta cene...;/Mozliwe ze niezle bedziesz ludzi oslepiac | 	  
 
 
Jeśli dobrze się ustawi światła to oślepiać będę jak tył będzie ciężki, a ja bardzo rzadko jeżdżę z pełnym bagażnikiem lub pasażerami z tyłu...
												 Speedy - 06-02-2006, 01:22
  Passenger, no masz racje z tym tylem ...wlasnie o to mi chodzilo   
												 Kurzki - 06-02-2006, 11:17
  a sa tak apropo autopoziomujace wersje ?
 
a druga sprawa czy przy zamocowaniu nowych zarnikow silniczki orginalne w lampach juz nie beda mogly ich regulowac ?
												 Anonymous - 06-02-2006, 18:50
 
  	  | Kurzki napisał/a: | 	 		  
 
a druga sprawa czy przy zamocowaniu nowych zarnikow silniczki orginalne w lampach juz nie beda mogly ich regulowac ? | 	  
 
 
u mnie eletryczna regulacja świateł działa bez problemu, w końcu tylko zmieniamy żarówki na żarniki.
												 Kurzki - 06-02-2006, 19:11
  no wlasnie
 
to po co to cale autopoziomowanie ?
												 Passenger - 08-02-2006, 21:46
  Zestaw dotarł      Na razie sprawdziłem tylko  czy żarówka xenonowa pasuje w miejsce oryginalnej żarówki... Na szczęście nie było pomyłki przy wysyłce i pasuje. 
 
W weekend pobawię się w montaż.
 
 
Shawn, czy jest szansa abyś wrzucił jakieś foto jak rozwiązałeś mocowanie przetwornicy i jak poprowadziłeś kable?
												 chapter322 - 09-02-2006, 00:26
  Pass przetwornice przyczep do lampyz tyłu na tych metalowych łapkach co zamykaja puszke lampy. Najlepsze rozwiazanie bo jak w przyszlosci bedziesz wyciagal lampe to juz z calym zestawem xenonow i nic nie bedziesz musial odpinać
												 Passenger - 12-02-2006, 15:46
  Korzystając z chwili wolnego podłączyłem dziś zestaw w jednej lampie dla sprawdzenia czy działa... i działa    ,światło jest bardzo jasne i bardzo efektowne. 
 
 
Nie robiłem na razie fotek bo zestaw podłączyłem bez montażu (wszystko trzymał Gaydek - dzięki za pomoc!). 
 
Cały czas kombinuję jak i gdzie przymocować przetwornicę
 
 
 	  | chapter322 napisał/a: | 	 		  | Pass przetwornice przyczep do lampy z tyłu na tych metalowych łapkach co zamykaja puszke lampy. | 	  
 
 
Wg mnie nie wejdzie tam przetwornica... za lampą jest wg mnie za mało miejsca.
 
 
Korzystając z podpowiedzi Shawna wymieniłem też bezpieczniki świateł mijania (pod maską) na 15A.
												 chapter322 - 12-02-2006, 19:29
  Pass to zakladaj te xeny i rob fotki bo ja ciagle na nie czekam bo nie wiem czy kupowac ten zestawik xenonow !
 
Co do miejsca przetwornic powinny wejsc z tylu lampy aby je przymocowac bo w przeciwnym razie trzeba bedzie umiescic je gdzies na wzmocnieniu czolowym
												 chapter322 - 17-02-2006, 12:41
  O to zestaw bez przerabiania xenon hb3
 
 
 
												 
					 | 
				 
				
  |  
			 
		 |