Sam naprawiam - Wymiana licznika analogowego na elektroniczny 
						
												 maniek86krk - 03-01-2013, 13:54 Temat postu: Wymiana licznika analogowego na elektroniczny W tym temacie przedstawie wymiane oraz podlaczenie licznika elektronicznego bez linki w miejsce analogowego na linke 
 
 
KOSTKA BIAŁA ( C44A ): 
 
 
  
 
  
 
  
 
 
 
 
KOSTKA NIEBIESKA ( C44B ): 
 
 
  
 
  
 
  
 
 
 
KOSTKA C44 32 PINOWA OD LICZNIKA ELEKTRONICZNEGO 
 
 
  
 
  
 
 
 
OPIS KOSTKI C44 32 PINOWA: 
 
 
1 - Zasilanie bezpiecznik F2 10A 
 
2 - Zasilanie bezpiecznik F13 15A 
 
3 - PUSTY 
 
4 - PUSTY 
 
5 - PUSTY 
 
6 - PUSTY 
 
7 - Kierunkowskaz lewy 
 
8 - Zasilanie bezpiecznik F6 10A 
 
9 - PIN nr 7 w zlaczu diagnostycznym ktore znajduje sie pod komputerem. Odpowiada za korekte licznika (D20-C172 ZDJECIE NIZEJ) 
 
10 - Ladowanie 
 
11 - Cisnienie oleju 
 
12 - Reczny 
 
13 - ABS 
 
14 - Kontrolka silnika (wystepuje we wszystkich licznikach elektronicznych jesli brak wysatrczy dolozyc pin w kostce i podpiac pod ecu PIN 93) 
 
15 - TCS 
 
16 - Poduszka 
 
17 - MASA => SRUBKA G4 (ZDJECIE NIZEJ) 
 
18 - VSS - PIN 58 w komputerze z kostka C159 natomiast z kostka C1159 PIN 3 
 
19 - Do komputera PIN 31 i 35 jesli mamy kostke C1159 natomiast jesli mamy kostke C159 to podpinamy pod PIN 75 i 80 
 
20 - PIN 1 z kostki C41 od klimatyzacji 
 
21 - Obrotomierz 
 
22 - Zasilanie bezpiecznik F19 10A 
 
23 - MASA => SRUBKA G6 (ZDJECIE NIZEJ) 
 
24 - Czujnik poziomu paliwa 
 
25 - Czujnik temperatury silnika 
 
26 - Poziom plynu od spryskiwaczy 
 
27 - MASA => SRUBKA G4 (ZDJECIE NIZEJ) 
 
28 - Rezerwa 
 
29 - Kierunkowskaz prawy 
 
30 - Swiatla drogowe 
 
31 - Kontrola otwartych drzwi 
 
32- PUSTY 
 
 
 
Kostka od komputera C1159 60 PIN (kostka wystepuje od 1997 do polowy 1998): 
 
 
  
 
 
 
Kostka od komputera C159 104 PIN (Moja puma jest z 1998 z lipca i taka skotka wystepuje u mnie): 
 
 
  
 
 
 
Zlacze diagnostyczne D20 (C172) znajduje sie w progu kierowcy obok komputera: 
 
 
  
 
 
 
Na tym zdjeciu zaznaczone sa masy G4 oraz G6 pod ktore trzeba sie podpiac dodatkowo zaznaczone jest zlacze diagnostyczne: 
 
 
  
 
 
Czujnik VSS bez miejsca na linke. Jego wymiana nie jest konieczna poniewaz po wykreceniu linki czujnik zostaje w skrzyni jedynie co trzeba zrobic to zaslepic jakos otwor po lince zeby nie dostawal sie tam brud z ulicy. Ja wymienilem poniewaz udalo mi sie kupic taki czujnik za 32 zl 
 
 
  
 
  
 
  
 
  
 
 
 
DEMONTAZ ZEGAROW: 
 
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
 
Zegary mozna wyjac w dwojaki sposob: 
 
 
1) Po odpieciu linki oraz obu kostek dochodzacych do licznika nalezy go przechylic gorna czescia do dolu tam znajduja sie 3 czarne zaczepy ktore trzeba odhaczyc nastepnie przechylamy licznik dolna czescia do gory i odhaczamy pozostale dwa zaczepy. Po wykonaniu tej czynnosci mozemy oddzielic przednia szybke od korpusy i spokojnie mozna wyjac zegary w dwoch czesciach 
 
 
2) Sposob znacznie latwiejszy przedstawiony przez kolege TROJAN6 ktory polega na wyjeciu przelacznika zespolonego zeby to zrobic trzeba odkrecic jedna srubke ktora znajduje sie zaraz za zaroweczka od swiatel awaryjnych nastepnie wysuwamy caly przelacznik do gory. Po wyjeciu ukazuja sie dwie kostki ktore wchodza do przelacznika wystarczy odlaczyc jedna kostke ktora znajduje sie po prawej stronie ma kolor bialy po odlaczeniu przekladamy przelacznik przez kolumne kierownicy tak zeby znalazl sie po lewej stronie i zostawiamy go podwieszonego na drugiej kostce. Dzieki tej operacji uzyskamy na tyle duzo miejsca ze zegary spokojnie w calosci mozna wyciagnac. Polecam ta opcje w 100% jest mniej zabawy niz w pierwszej opcji 
 
 
 
LICZNIK ANALOGOWY: 
 
 
[ Dodano: 14-12-2012, 20:01 ] 
 
  
 
  
 
  
 
 
 
 
LICZNIK ELEKTRONICZNY: 
 
 
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
 
Podpiac pod instalacje w aucie mozna zrobic na dwa sposoby sposob pierwszy to podgrzanie izolacji na kablu nastepnie zdjecie kawalka za pomoca nozyka i przylutowanie w odsloniety kawalek przewodu albo zrobienie takich przejsciowek: 
 
 
  
 
  
 
 
 
Dokladny opis podlaczenia razem z kolorami kabli: 
 
 
1 - ZASILANIE BEZPIECZNIK F2 10A 
 
2 - ZASILANIE - PIN 1 =BIALA= FIOLETOWY LUB BEZPIECZNIK F13 15A 
 
3 - PUSTY 
 
4 - PUSTY 
 
5 - PUSTY 
 
6 - PUSTY 
 
7 - KIERUNKOWSKAZ LEWY - PIN 1 =NIEBIESKA= NIEBIESKO-CZARNY 
 
8 - ZASILANIE - PIN 12 =BIALA= POMARANCZOWO-NIEBIESKU LUB POD BEZPIECZNIK F6 10A 
 
9 - DIAGNOSTYKA I ZMIANA WARTOSCI LICZNIKA W TYM PRZEBIEGU - PIN 7 ZLACZE DIAGNOSTYCZNE - SZARO-FIOLETOWY 
 
10 - LADOWANIE - PIN 7 =NIEBIESKA= CZARNO-ZIELONY 
 
11 - CISNIENIE OLEJU - PIN 10 =NIEBIESKA= CZARNO-ZIELONY 
 
12 - RECZNY - PIN 8 =BIALA= CZARNO-NIEBIESKI 
 
13 - ABS - PIN 9 =BIALA= CZARNO-CZERWONY 
 
14 - KONTROLKA SILNIKA - KOMPUTER KOSTKA (C1159 PIN 52) LUB KOSTKA (C159 PIN 2) - CZARNO - NIEBIESKI => BYLY DWA RODZAJE KOSTEK PODPIETYCH POD KOMPUTER JEDNA MIALA WIECEJ PINOW A DRUGA MNIEJ DLATEGO PODAJE ROZPISKE I JEDNEJ I DRUGIEJ KOSTKI 
 
15 - BTCS - PIN 4 =NIEBIESKA= CZARNO-CZERWONY 
 
16 - PODUSZKA - PIN 6 =NIEBIESKA= CZARNO-ZIELONY 
 
17 - MASA => SRUBKA G4 
 
18 - VSS - KOMPUTER KOSTKA (C1159 PIN 3) LUB KOSTKA (C159 PIN 58) 
 
19 - KOMPUTER - (C1159 PIN 31) LUB (C159 PIN 75) 
 
20 - KOSTKA C41 - PIN 1 LUB KOSTKA =NIEBIESKA= PIN 8 -BIALO-CZARNY 
 
21 - OBROTOMIERZ - PIN 8 =NIEBIESKA= BIALO-CZARNY LUB (C1159 PIN 4) - (C159 PIN 48) 
 
22 - ZASILANIE - BEZPIECZNIK F19 10A 
 
23 - MASA - CZARNY => SRUBKA G6 
 
24 - POZIOM PALIWA - PIN 6 =BIALA= BIALO-CZERWONY 
 
25 - TEMPERATURA SILNIKA - PIN 7 =BIALA= 
 
26 - SPRYSKIWACZE - PIN 3 =BIALA= CZARNO-CZERWONY 
 
27 - MASA => SRUBKA G4 
 
28 - REZERWA - PIN 2 =BIALA= 
 
29 - KIERUNKOWSKAZ PRAWY - PIN 2 =NIEBIESKA= NIEBIESKO-ZOLTY 
 
30 - DLUGIE - PIN 11 =BIALA= FIOLETOWO-BIALY 
 
31 - KONTROLKA OTWARTYCH DRZWI - PIN 3 =NIEBIESKA= CZARNO-NIEBIESKI 
 
32 - PUSTY 
 
 
Oznaczenia kolorow: 
 
 
BK - CZARNY 
 
BN - BRAZOWY 
 
RD - CZERWONY 
 
OG - POMARANCZOWY 
 
YE - ZOLTY 
 
GN - ZIELONY 
 
BU - NIEBIESKI 
 
VT - FIOLETOWY 
 
GY - SZARY 
 
WH - BIALY 
 
PK - ROZOWY 
 
GD - ZLOTY 
 
TQ - TURKUSOWY 
 
SR - SREBRNY 
 
 
Przyklad 
 
 
Zolto-Zielony = GN/YE 
 
 
 
 
Efekt koncowy: 
 
 
http://www.youtube.com/watch?v=xvc6-NRWU3s 
 
 
http://www.youtube.com/watch?v=dcW7-skuidg 
 
 
 
 
Wyjecie linki: 
 
 
Niestety do tej operacji nie mam zdjec:( ale postaram sie ja opisac krok po kroku. Zaczynamy od odkrecenia linki od czujnika predkosci (patrz zdjecia wyzej) nastepnie odkrecamy dwie srubki ktore znajduja sie za serwem (miedzy tymi srubkami przechodzi linka przez plastikowa oslone) po odkreceniu lekko podnosimy odkrecony element dzieki czemu uwolnimy linke ktora w tym miejscu na swoim pancerzu ma kawalek plastiku w ksztalcie litery U nastepnie idziemy dalej az pod silniczek wycieraczek tam jest wejscie linki do kabiny. Wyciagamy gumowa uszczelke ktora zapobiega wlewaniu sie wody do kabiny i wyjmujemy cala linke na zewnatrz samochodu. Mala rada po wyjeciu linki zostanie dziura pod silniczkiem wycieraczek i moze sie dostawac woda przez ten otwor wiec najlepiej zdjac z linki gumowa uszczelke zakleic tasma iolacyjna najmniejszy otwor i wcisnac ponownie uszczelke w otwor. Dzieki tej operacji mamy pewnosc ze woda nie dostanie sie do kabiny i nie zrobi zwarcia w instalacji. W skorcie wystarczy iscie za linka od skrzyni do kabiny i kazdy bedzie wiedzial co i gdzie odkrecic   
 
 
 
Jak wejsc w tryb serwisowy licznika: 
 
 
1) Wciskamy przycisk resetujacy przebieg dzienny 
 
2) Trzymajac wcisniety przycisk odpalamy samochod 
 
3) Po odpaleniu z wcisnietym przyciskiem samochodu po chwili na wyswietlaczu pojawi sie napis TEST wtedy puszczamy przycisk 
 
4) Poruszamy sie po opcjach w tescie za pomoca przycisku kasujacego przebieg dzienny 
 
 
Tak wyglada tryb serwisowy licznika: 
 
 
http://www.youtube.com/watch?v=dcW7-skuidg 
 
 
Co oznaczaja skroty w tescie licznikow: 
 
 
1) GAGE - test wskaznikow. Wskazowki wychylaj sie do maksymalnej pozycji i po chwili wracaja do pozycji zerowej 
 
2) Test LCD - wyswietla wszystkie segmenty (widac same osemki na wyswietlaczu) 
 
3) bulb - wlacza wszystkie diody i wskazniki sterowane elektronicznie na tablicy rozdzielczej 
 
4) r - pokazuje wartosc hex stanu pamieci ROM 
 
5) EE - jw. ale dla EEPROM-u 
 
6) date - prawdopodobnie wartość hex kodowania ostatniego testu producenta (podczas składania auta) 
 
7) dtc - kody bledow DTC jesli wystepuja to naciskanie przycisku "reset" bedzie pokazywac kolejne bledy jesli nie ma zadnych dostaniemy na wyswietlaczu kompunikat "none" 
 
  spd e - predkosc w milach na godzine 
 
9) spd - predkosc w kilometrach na godzine 
 
10) tAc - predkosc obrotowa silnika 
 
11) FUEL - pokazuje stan paliwa. Wartosc ta jest filtrowana aby zapobiec naglym zmianom stanu lub pokazywaniem niedorzecznych wartosci : 
 
 
255 nalane pod kurek 
 
232 koniec skali* 
 
205-225 pełny* 
 
170-186 3/4* 
 
131-145 1/2* 
 
88-98 1/4* 
 
54-0 niski poziom paliwa (pali sie lampka rezerwy) 
 
37-45 pusty* 
 
0-20 jedziesz na oparach 
 
 
*odpowiednik wskazania zegarow analogowych 
 
 
12) engine - pokazuje typ silnika- (petr-engine => BENZYNA) (diES-engine ROPNIAK)) 
 
13) C - pokazuje wartosc temperatury silnika z czujnika umieszczonego w glowicy: 
 
 
49 Zimny silnik 
 
60 Poczatek zakresu normalnej temperatury 
 
120 Koniec zakresu normalnej temperatury 
 
-40 Brak sygnalu przez 5 sekund lub dluzej (uszkodzony czujnik lub zle podpiecie kabla) 
 
 
13 bis) p - pokazuje cisnienie oleju - prawidlowe to okolice 0,41 (podawane w atmosferach) 
 
14) batt - pokazuje napiecie w "sieci" bezposrednio w woltach 
 
15) illu - pokazuje czy deska jest podswietlona czy nie "-0" dla wylaczonego podswietlenia "-1" dla wlaczonego 
 
16) lcd - pokazuje czy lcd jest podswietlony czy nie "069" - podswietlenie wylaczone "090" - wlaczone 
 
17) Cr - pokazuje czy krecimy rozrusznikiem czy nie "-b" - nie krecimy, "0" - krecimy 
 
18-25) 16, LS, bst, rdo, rst, fli, bcd, htl - Nie wiem co oznaczaja 
 
25-36) PA, Pb, Pc, Pd, Pe0   > Pe7 - Nie wiem co oznaczaja 
 
37) Cykl zaczyna się od poczatku 
 
 
Informacje o kodach DTC: 
 
 
Prefiks kodu: 
 
B - Body ( Nadwozie ) 
 
C - Chassis ( Podwozie ) 
 
P - Powertrain ( Układ napedowy ) 
 
U - Network ( Układ elektryczny ) 
 
 
1 cyfra: 
 
Typ kodu bledu: 
 
0 - kod standardowy OBD identyczny dla kazdego samochodu 
 
1 - kod typowy dla producenta samochodu 
 
 
2 cyfra: 
 
Zrodlo pochodzenia bledu: 
 
1 - Czujniki Paliwa i powietrza 
 
2 - Czujniki Paliwa i powietrza - wtryskiwacze 
 
3 - Systemy zapłonu 
 
4 - Czujniki emisji spalin 
 
5 - Kontrola predkosci i biegu jałowego 
 
6 - Obwody wyjsciowe komputera 
 
7 - Naped 
 
9 - Naped 
 
 
 
Opis kodow DTC: 
 
 
http://www.svtlightnings....dtc%20codes.htm 
 
 
 
 
 
 
Powyzszy opis jest mojego autorstwa i przetestowany przeze mnie gdyz jak wiadomo zmienialem licznik analogowy na elektroniczny. Operacja przebiegla bez problemow wszystkie kable oraz kolory zgadzaly sie z powyzszym schematem. Wszystko dziala w 100% ! Jedyne co trzeba wymienic to pompe paliwa poniewaz pompa pod elektroniczne zegary ma inna rezystancje i bedzie pokazywac odwrotne wartosci tzn jesli bedziemy miec pelny bak to na zegarach wskaznik pokaze ze bak jest pusty i na odwrot. 
 
 
Koszty zwiazane z wymiana licznika: 
 
 
- Licznik - ok 100zl 
 
- Czujnik VSS = 32 zl 
 
- Pompa paliwa = OK 100zl + wymiana 50 zl 
 
- Materialy instalacyjne - ok 20 zl 
 
- Korekta przebiegu - ok 100zl 
 
 
Czy jest sens wymiany licznika? Kazdy musi sobie samemu odpowiedziec na to pytanie. Ja wymienilem i nie zaluje bo wg mnie auto w srodku wyglada mlodziej poza tym dzieki testowi licznika mozemy zobaczyc jakie jest cisnienie oleju ile zostalo paliwa w baku pokazuje tez temperature silnika oraz pare przydatnych rzeczy.
												 maniek86krk - 04-01-2013, 17:29
  Do opisu dodalem jeszcze test licznika oraz opis funkcji plus link do strony na ktorej znajduja sie kody bledow
												 darpuslo - 26-11-2013, 22:07
  Witam! Przymierzam się do tej operacji i mam pytanie : czy jest jakaś różnica między licznikiem europa a angolem w milach (używane są dużo tańsze )  ?  
												 WieSiu - 27-11-2013, 09:36
  czy naprawdę dla 60 zl warto tak kombinowac z angolem ? Nie dosc ze przebieg bedzie w milach, to do tego predkosc mniej czytelna. Dla mnie bezsens. Te kontynentalne liczniki kosztuja 80-110zl
 
 
np. http://allegro.pl/ford-pu...3738202469.html
												 darpuslo - 27-11-2013, 10:26
  WieSiu masz rację , przemyślałem to   
												 monż - 20-10-2014, 19:55
  Tak sobie siedzę i lutuję i utknąłem. Wg opisu:
 
"20 - KOSTKA C41 - PIN 1 LUB KOSTKA =NIEBIESKA= PIN 8 -BIALO-CZARNY
 
21 - OBROTOMIERZ - PIN 8 =NIEBIESKA= BIALO-CZARNY LUB (C1159 PIN 4) - (C159 PIN 48) "
 
Więc co mam podpiąć do niebieskiej 8? 20 czy 21? Czy to zależy od rocznika, silnika czy od czego? Mamy 1,4 98r.
 
Albo inaczej zapytam, gdzie podpiąc 20 i 21? 
 
 
[ Dodano: 21-10-2014, 19:43 ]
 
OK. 20 i 21 wylądowały w niebieskiej 8 - obrotomierz działa a jakie ma to powiązanie funkcjonalne z C41 (heater) nie mam pojęcia. 14 trafił do 52 w komputerze chociaż w oryginale kostka nie ma tam przewidzianego przewodu, tylko że kontrolka silnika nie świeci... (a o ile pamiętam we wnętrzu licznika dioda występuje)
 
Poziom płynu spryskiwaczy świeci cały czas mimo pełnego zbiornika. Myślę że jest to powiązane (na pdst. TIS) z A36 Auxiliary warning module - będę próbował go ominąć - czy ktoś podpowie gdzie go szukać?
												 Koopa - 23-09-2015, 22:58
  Czy można jeszcze raz odśwież    yć fotki bo na moim kompie nie ma          
												 
					 | 
				 
				
  |  
			 
		 |